Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur ska jag förhålla mig till min dotters ofrivilliga barnlöshet?
06 apr, 2023
Kvinna med äldre dotter
Läsarens dotter är ofrivilligt barnlös och läsaren undrar hur hon ska förhålla sig till det på familjeträffar. Ska jag försöka tona ned barnpratet? undrar hon. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar.
Annons
Fråga: Jag vet att min dotter och hennes sambo har kämpat för att få barn länge. När hela vår stora familj samlas, med mina två söner och deras familjer, så blir jag obekväm när det blir för stort fokus på och prat om barnen. Ibland försöker jag tona ned barnpratet lite och föra in samtalet på någonting annat, samtidigt som mina barnbarn ju är min stora lycka i livet, som jag gärna vill veta allt om. Hur ska jag tänka? Jag förstår att jag inte är ansvarig för min dotters känslor, men detta tär ändå på mig. /"Birgit"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Prata med din dotter"
Det som din dotter och hennes sambo går igenom är givetvis väldigt svårt. Det är en stress och oro för de flesta par som är ofrivilligt barnlösa och det är påfrestande att leva med ovissheten om huruvida det kommer bli några barn ­–eller inte. Jag har i mitt arbete mött många ofrivilligt barnlösa par som undviker sociala tillställningar för att de blir påminda om sin sorg när vännerna pratar varmt om barn och amning. Det är förståeligt att de över den svåraste tiden kan behöva skära ned på antalet sociala tillfällen för att kunna fokusera på sådant som inte hela tiden påminner dem om barn. Det blir oftast en svår balans för dessa par, att kunna bibehålla kontakt med gamla vänner och att göra saker som ger dem energi.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Men frågan är då hur du ska navigera i samtalsämnen som uppkommer under era familjeträffar. Du försöker tona ned barnpratet och fokusera på annat. Samtidigt vill du veta allt om dina barnbarn.
Jag funderar över om du har talat med din dotter om ditt dilemma? Om du inte har gjort det tycker jag att du ska göra det före nästa familjesammankomst. Kanske är det inte så laddat för din dotter som du kanske tror att det är? Eftersom hon är dina barnbarns faster är det troligt att barnen även ligger henne varmt om hjärtat. Det kan vara något helt annat att prata om dem än att höra väninnornas prat om barnvagnsmodeller och sömnlösa nätter.
Det här är ofrivillig barnlöshetBrand logo
Det här är ofrivillig barnlöshet
Jag tänker också att det kan bli märkligt för dina söner om du försöker tala om annat när barnbarnen förs på tal. Det skulle kunna leda till att du uppfattas som ointresserad. Därför tänker jag att det är bra att du försöker reda ut denna fråga.
Annons
Om dottern berättar att hon vill ha mindre barnprat på träffarna tycker jag att det är bra att du försöker bredda samtalspaletten. Men då behöver du även berätta för dina söner om varför du gör det. På så sätt kan alla hjälpas åt i frågan och ingen behöver känna sig sårad.