Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
"Socialen gör inget!" Pappans desperata oro för sina barn
24 okt, 2025
Barn som kramas framför föräldrar som är osams.
När barnen själva uttrycker att de vill bo mer hos den ena föräldern, men den andra håller hårt på millimeterrättvisa, kan konflikten snabbt låsa sig. Relationsexeperten Maria Jaqueline Bratt förklarar varför socialtjänsten inte ingriper – och vägen framåt för dig som förälder.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
3 tips: Så lotsar ni barnen genom skilsmässanBrand logo
3 tips: Så lotsar ni barnen genom skilsmässan
Jag och min före detta har varit separerade i ungefär fem år, och under hela den tiden har barnen velat vara mer hos mig än hos sin mamma. Hon har därför blivit väldigt noga med att allt ska vara millimeterrättvist – allt ska vara exakt lika, annars upplever hon det som orättvist.
Jag har i stället försökt lyssna på vad barnen uttryckt att de vill. Socialen har varit inkopplad flera gånger, eftersom olika personer har uttryckt oro för barnens situation och kontaktat dem.
Socialen har tyvärr i flera av ärendena lagt ned utredningen utan oro fast både jag och andra utomstående utryckt oro för att barnen far psykisk illa hos sin mamma.
Barnen vill inget annat än att vara mer hos mig. De föreslår själva en uppdelning där de är en och en halv vecka hos mig och fredag till söndag hos sin mamma. När detta tas upp ignorerar mamman helt och vägrar diskutera saker med motiveringen att det ska vara delad vårdnad för det har vi kommit överens om för flera år sedan.
Annons
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Myndigheterna lyfter inte ett finger för att hjälpa till, eftersom de anser att det bara är min oro och inget mer. Jag har därför tappat tron till både myndigheterna och rättsväsendet, och jag vågar inte gå vidare till tingsrätten, då mitt ex hela tiden lyckas få alla att dansa efter hennes pipa och barnen därför blir lidande.
Detta var inte ett klagomål utan ett upplysande mejl om att systemet inte fungerar längre, och att barnen inte har någon rätt alls tyvärr. Barnen är idag snart åtta och tio år gamla.
/”Johan”
Relationsexperten Maria Jaqueline Bratt svarar: "Ett ärende för familjerätten"
Jag förstår att du och din fru har en jobbig situation med barnen. Du beskriver att socialen inte gör något och att du tappat tron på systemet. Så kan det förstås vara, men jag tror att du också blandat ihop socialtjänsten olika roller en del. Enligt dig har olika personer larmat socialtjänsten utifrån att barnen far illa hos mamman. De har inte agerat utan lagt ner utredningen. Detta utifrån bedömningen att barnen ändå har det okej hos mamman.
Annons
För att socialtjänsten ska agera ska de göra bedömningen att det behövs någon insats för barnen, vilket de då kan erbjuda föräldrarna. Om föräldrarna då tackar nej gör man en bedömning om läget är sa allvarligt att tvångsinsatser behövs – och det har man inte gjort i ert fall.
Det jag tänker på i ert fall är att detta inte är ett ärende för den delen av socialtjänsten som utreder om barn far illa i hemmet. Istället låter det som ett ärende för familjerätten. Det är en del av socialtjänsten som erbjuder hjälp för föräldrar som har svårt att komma överens efter en separation.
Få hjälp att komma överens
Man kan då komma på samarbetssamtal för att få hjälp att komma överens. Om man fortfarande inte kommer överens så kan en av parterna vända sig till tingsrätten som då kan besluta om en utredning gjord av familjerätten. De gör alltså bara utredningar på uppdrag av tingsrätten och kan inte inleda en utredning på egen hand.
Annons