Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag är blyg och tystlåten på jobbet – hur kan jag prata mer?
08 sep, 2025
Kollegor pratar i korridoren
Läsaren har inga problem med att prata med sin man och sina barn. Men så fort hon kommer utanför dörren blir hon nervös och kan knappt följa med i olika samtal då hon är så fokuserad på att säga något själv. "Hur ska jag göra för att prata mer och inte känna mig så dålig och tråkig?" frågar hon relationsexperten Maria Jacqueline Bratt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Min hälsa #6 – Vilka är de vanligaste fördomarna om introverta och extroverta?Brand logo
Min hälsa #6 – Vilka är de vanligaste fördomarna om introverta och extroverta?
Kan du ge mig ett råd om hur jag ska kunna prata mer med människor? Jag är en kvinna på 35 år som alltid varit lite blyg och tystlåten. När jag var liten hade jag en styvmamma som var riktigt elak. När jag inte svarade henne snabbt nog så hånade hon mig och frågade om jag var stum. Eller så berättade hon för alla som hälsade på att jag var lite dum och sällan pratade. Det gjorde att det blev svårare och svårare för mig att prata och det har liksom följt med mig upp i vuxen ålder. När jag träffar människor så tänker jag hela tiden på hur mycket jag pratar och att jag måste försöka prata mer och säga bra saker. Alla andra tycks ha så lätt att prata med varandra. När jag är på jobbet och vi sitter tillsammans och fikar så tänker jag så mycket på att jag ska prata att jag knappt hör vad de andra säger.
Annons
Jag känner mig väldigt tråkig och tänker att de andra tycker att jag är konstig. När jag är hemma känns det inte alls så. Jag har en väldigt fin man som stöttar mig i det här och säger att jag inte alls är konstig. Själv är han väldigt utåtriktad och har lätt för att prata med andra. Båda våra barn har lyckligtvis ärvt hans sätt och pratar mycket och gärna med alla. När jag är hemma har jag inga svårigheter med att prata med min man eller barnen och jag tänker inte heller på hur jag pratar då. Men så fort jag kommer utanför dörren så blir jag så medveten om detta, blir nervös och känner mig dålig. Hur ska jag göra för att prata mer och inte känna mig så dålig och tråkig?
”Ingen pratkvarn”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Alla pratar olika mycket
Oj, så förfärligt att höra hur du blev behandlad av din styvmamma som barn. Det har såklart påverkat dig mycket, inte bara när du var liten. Du har hela tiden ett fokus på hur mycket du pratar och känner dig otillräcklig. Men jag önskar att du kunde släppa det fokuset. Alla är vi olika och pratar olika mycket och är olika öppna mot vår omgivning. En del är väldigt extroverta och har lätt för att prata och möta andra, medan en del är mer introverta. Det ena är inte finare än det andra och man är ingen bättre människa för att man pratar mycket. Tvärtom kan det vara jobbigt med människor som pratar oavbrutet utan att egentligen säga någonting vettigt. Jag tänker att de som inte pratar så mycket kanske visar sig vara väldigt bra lyssnare. Nu skriver du att du har svårt att koncentrerar dig på vad andra säger eller pratar om för att du hela tiden tänker på att du själv måste prata. Men om du släpper den tanken så tror jag att du kan bli en mycket bra lyssnare.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Du duger som du är
Jag tycker absolut inte att du ska försöka bli någon annan än den du är och du ska definitivt inte prata bara för att känna att du duger. Jag tror att ju mer du tänker på detta och försöker ändra på dig ju mer knyter det sig i dig. Du beskriver att det känna annorlunda när du är hemma och det är säkert för att du då känner dig trygg och bekväm med dina nära. Du känner heller inget krav på att var på något speciellt sätt utan vet att din man och dina barn älskar dig som du är. Det är såklart inte så lätt för dig att släppa tanken på att du måste prata mer. Du bär med dig förväntningar som din styvmamma skapade på ett mycket opedagogiskt vis.
Annons
Du bör träna dig i att tänka att du duger som du är och att släppa tankarna på att prata mer när du möter andra människor. Om det är svårt att göra på egen hand så försök att hitta en kurator eller terapeut att prata med om detta. Att sätta ord på sina tankar och känslor inför någon som kan stötta och ge verktyg att förändra kan vara nödvändigt för att komma vidare. Jag hoppas att du kan tänka om och börja känna att du duger precis som du är och inte alls behöver prata mycket. Lycka till!
Vardagsproblemen du känner igen som introvertBrand logo
Vardagsproblemen du känner igen som introvert