Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Hur ska min son någonsin kunna träffa någon?”
14 dec, 2022
En fundersam kvinna
Signaturen "otursförföljd" är orolig för sin vuxna son som haft det svårt i livet. Hon vill så gärna att han ska träffa någon och bilda familj. Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: Jag skulle vilja vet hur det ska bli för min son i framtiden. Han har alltid haft det svårt i livet. I skolan blev han mobbad och fast jag pratade med lärarna så hjälpte det inte. Efter gymnasiet fick han ett jobb men sedan blev han sjuk och fick en hjärnblödning. Efter det blev det ännu svårare för honom och han orkar inte jobba full tid.
Han har haft svårt att hitta en trevlig flicka, men för ett tag sedan träffade han en som hade två barn. De träffades ett tag men sedan ville hon inte mer. Då blev han väldigt sårad och ledsen. Det enda han vill är att få en liten egen familj. Han säger ofta till mig: Mamma varför har jag sådan otur i livet? Och jag tycker så synd om honom. Jag tycker att det är hans tur nu att få det bra. Tror du att han kommer att träffa någon som han kan bilda en liten familj med? Han är snart 40 år och väldigt snäll. Han vill hjälpa alla människor han möter och har alltid ett leende till alla. Jag oroar mig så för honom och vill veta att han kommer få det bra. /Otursförföljd
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: Det här borde du fråga dina mor- och farföräldrar
Det här borde du fråga dina mor- och farföräldrarBrand logo
Det här borde du fråga dina mor- och farföräldrar

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår din oro, för din son har verkligen gått igenom mycket. Tyvärr är inte livet rättvist alls och en del människor drabbas av upprepad otur medan andra ”glider fram” i livet utan att drabbas av någonting. Som närstående är det förstås oerhört tungt att stå bredvid och bevittna detta. Din son har helt normala önskemål om att träffa någon och bilda familj med och jag tycker inte att han ska ge upp ännu. Han är inte så gammal och har fortfarande tid på sig. I dag finns det dessutom många kanaler om man önskar träffa någon. Han kan anmäla sig till någon dejtingsajt, till exempel. Det finns många exempel på människor som träffats och lyckats hitta en partner via en sådan sida. Du kan tipsa honom om det, även om han säkert känner till det.
Annons
Stötta och peppa honom
Som mamma är det bra att inte lägga sig i för mycket, för din son är trots allt vuxen. Men du kan finnas där och stötta och peppa honom. När han uttrycker att han känner sig ensam och otursförföljd, så kan du bekräfta hans känsla genom att säga att han verkligen haft mycket svårigheter och att det då är lätt att tappa hoppet. Men du kan också peppa honom att inte ge upp utan fortsätta hoppas och leta efter någon att bilda familj med. Med hans vänlighet och leende tror jag säkert att han kan lyckas.