Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Inget hjälper mot min mans snarkande – jag står inte ut!
09 mar, 2023
snarkande man och irriterad kvinna
Läsarens man snarkar och ingenting hjälper mot oljudet. Sömnproblemen är ett faktum och det har gått så långt att skilsmässa hägrar. "Vad kan vi mer göra?" frågar läsaren relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Vårt äktenskap är bra, men min man snarkar så högt att jag blir galen. Jag kan inte sova och när jag inte får sova blir jag slutkörd och ilsken. Jag försöker lägga mig och somna före honom men jag väcks ändå av hans oljud. Det här gör mig helt desperat och varje natt har blivit som en tröstlös kamp för att få tyst på honom.
5 tips för dig som har en partner som är jobbig att sova medBrand logo
5 tips för dig som har en partner som är jobbig att sova med
På morgonen är jag trött, arg och blänger avundsjukt på min man som är utvilad. Visst förstår jag att han inte snarkar med flit eller för att reta mig, men det är ändå enerverande.
Jag har provat att sova med hörselskydd men det hjälper inte. Han har skickat efter diverse produkter mot snarkning utan resultat. Vi har även gått i familjeterapi, men eftersom vi är väldigt överens i övrigt så blev inget annorlunda. Vad kan vi mer göra? Skilsmässa hägrar för jag orkar snart inte längre. /”Slutkörd”
Annons
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Prova att ha separata sovrum"
Avvakta med de stora besluten tills du fått sova ut och inte längre går runt med en sömnskuld. Det blir lättare att tänka klart och hålla känslor på plats när du är utsövd. Att sova har många hälsoeffekter för under sömnen bearbetas känslor och intryck vilket är nödvändigt för att få balans i tillvaron. Det är alltså inte konstigt att du upplever din makes snarkningar påfrestande för er relation men tänk också på att det kan vara skadligt för snarkaren själv. Det är en bra idé att maken gör en hälsokoll och pratar med sin läkare.
Familjeterapi i alla ära och även om samtal är det som skapar förståelse mellan er låter det som det är dags för er att börja agera i stället för att prata om förändring.
Men i stället för skilsmässa – vad sägs om att prova att ha separata sovrum? Även om en vanligt förekommande åsikt kan vara ”att skilda sovrum är första steget innan skilsmässa” – kan det få motsatt effekt och vara precis det som ni behöver för att rädda ert förhållande. Efter att du fått sova ut ordentligt kommer garanterat känslorna stillas, du kommer må bättre och i stället för att varje dag inleds med irritation och negativ blick på maken kan du se honom med andra ögon och förhoppningsvis i en trevlig stämning.
Annons