Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Sapiosexuell: Är jag udda som tänder på intelligens?
13 mar, 2024
En man och en kvinna som sitter nära varandra.
Foto:TT
”Zarah” har upptäckt att hon attraheras av att partnern är intellektuell. Det yttre spelar ingen roll. Nu undrar hon om det finns fler som tänder på intelligens? Relationsexperten Nina Ljungberg förklarar vad sapiosexuell är.
Annons
Fråga: Jag har alltid trott att jag, som de flesta andra, attraherades av ett visst utseende. Ett tag var det långa mörka mystiska män jag koncentrerade mig på. Men jag tappade intresset och kände ingen särskild sexuell tändning. Då riktade jag mitt fokus på blonda, snygga och vältränade karlar – men det uppstod ingen tändning även om de såg bra ut, och till slut funderade jag på om jag var homosexuell eller rent av asexuell.
Men så bytte jag jobb och den nya tjänsten innebar en hel del resande och arbetskonferenser. Jag mötte andra sorters män än vad jag någonsin träffat i nattlivets vimmel och i och med detta upptäckte jag att min sexuella tändning inte har något med utseende att göra – för det jag tänder på är att min partner är intellektuell. För mig är det bästa förspelet ett långt intressant samtal och diskussioner som går under ytan. Att diskutera en forskningsrapport är rena rama ”pornografin” för mig.
Annons
Är det jag som är udda eller finns det fler som jag? Jag har aldrig hört någon annan beskriva det som jag upplever.
/Zarah
5 frågor att ställa till din partner - för bättre sexBrand logo
5 frågor att ställa till din partner - för bättre sex

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Vanligt fenomen”
Vad vi människor blir sexuellt attraherade av är mycket individuellt. Exempelvis kan en röst, blick, doft eller beröring upplevas upphetsande för någon medan en annan person tänder på ett särskilt utseende, personlighet, status, rikedom, makt och så vidare.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Men… så finns det personer som precis som du fäster mindre vikt vid de yttre attributen men tänder på hjärnan och på ”smarta partners” eftersom det är intelligens, tankeförmågan och den skarpsinniga, intressanta kommunikationen som väcker åtrå.
Annons
Det är alltså inte bara du, det är ett så pass vanligt fenomen att det fått en egen benämning: Sapiosexuell. Sapio kommer från latinets verb sapere och betyder något i stil med att veta, kunna, smaka, vara klok, ha förstånd, intellekt och vara vis.
Att vara sapiosexuell har inget med sexuell läggning eller könstillhörighet att göra och det finns självklart individuella variationer av vad som väcker lust även bland sapiosexuella.
Men för att förföra en sapiosexuell partner bör fokus vara på den intressanta konversationen, eftersom det ger bättre resultat av att välja spännande samtalsämnen än att lägga energi på utmanande klädsel och flirtiga gester. Även att få sina egna ståndpunkter ifrågasatta av någon annan som tänker olika kan attrahera och öppnar upp en sapiosexuell persons sensuella sinnen.
En skarpsinnig diskussion kan till och med leda till mer upphetsning än fysisk beröring för den som är sapiosexuell. Men det ena behöver inte utesluta det andra eftersom det är möjligt att beröra både fysiskt och mentalt.
Annons