Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
"Jag tänder inte på min man – ska jag lämna honom?
28 dec, 2023
En kvinna som läser på telefonen bakom en mans rygg.
”Anja” är gift sedan många år tillbaka, men träffar en ny man på jobbet som hon har fantastiskt sex med. Nu funderar hon på om hon ska lämna sitt äktenskap. Psykologen Anna Bennich reder ut.
Annons
Fråga: Jag är gift sedan 23 år. Vi har två barn och har haft det bra även om vi sällan skrattar och har kul ihop längre. De senaste tio åren har han från och till varit deprimerad och utbränd och jag har dragit ett stort lass.
Men så började en ny man på mitt jobb. Attraktionen var galen och nu har vi träffats i sju månader. Han ger mig något som jag inte visste att jag saknat; vi skrattar ihop, han säger snälla saker och vi har fantastiskt sex. Med honom känner jag mig lugn och glad. Han är dock också gift och har två små barn och vill därför inte skiljas.
"Även om jag inte tänder på honom längre vet jag inte om jag skulle vilja skiljas från honom"
Jag tror att jag ändå fortfarande älskar min man och även om jag inte tänder på honom längre vet jag inte om jag skulle vilja skiljas från honom heller. Mitt hjärta krossas dock av bara tanken på att lämna den andre, även om jag inte får honom. Hur reder jag ut detta?
/Anja
Så skiljer du dig bäst för barnenBrand logo
Så skiljer du dig bäst för barnen
Psykolog Anna Bennich svarar: ”Vad du än väljer så kommer det göra ont en tid”
Anna Bennich
• Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare.

• Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Annons
Jag förstår att du känner dig rådvill. Attraktion och passion är starka krafter, få saker får oss att känna oss så levande. Det är också den långa monogama relationens största dilemma. Den bjuder ju som vi vet mycket sällan på just passion och spänning sisådär 23 år och några ungar senare. Den får istället skicka in sina starkaste kort: trygghet, känsla av tillhörighet, gemensamma intressen, delvis delad vänkrets, gemensamma minnen att fylla fotoalbumen med genom åren. Har man tur kan man ha rätt bra sex också.
Frustrationen över att få smulorna av honom kommer snart ta överhanden
Du (och din älskare) står inför den välkända och svårlösta ekvationen om att ha kakan och äta den. Du beskriver att bara tanken på att lämna den nye mannen gör att hjärtat krossas. Det kan jag förstå. Men jag ser en stor risk att ditt hjärta sannolikt kommer att krossas oavsett. Om du avslutar, för att det alltid gör ont att ta farväl av någon man är kär i. Om du väljer att fortsätta relationen, för att din älskare har varit tydlig, han kommer inte skiljas. Att stanna med någon man är kär i som inte tänker lämna sitt äktenskap brukar skava. Frustrationen över att få smulorna av honom kommer snart ta överhanden. Dessutom innebär ju det senare att du behöver skiljas från din man. Det är ofta en krisartad process som brukar kunna kväva även de starkaste av förälskelser.
Annons
Du behöver fatta ett beslut
Sen är ju problemet dessutom att fler hjärtan riskerar att krossas i den här ekvationen. Du nämner ingenting om skuldkänslor gentemot din man men jag gissar att det inte är helt okomplicerat? Dessutom, otaliga är de affärer som (trots att de skötts med största diskretion) avslöjas. Då har du också en förtvivlad make att hantera. Kanske lämnar han dig istället. Långt ifrån alla äktenskap som genomlever det svek en otrohet innebär lyckas ta sig igenom det.
Om det stämmer att du var lyckligt gift innan du blev passionerat förälskad, och att du inte alls är säker på att du vill lämna din make är mitt råd att samla kraft för att bryta upp den här affären. Också för din makes skull. Du kan inte hjälpa att de här känslorna blossat upp, ibland handlar det om att man är klar i äktenskapet och behöver en puff för att ta sig loss.
Men efter sju månaders affär, som aldrig kommer bli något annat än en affär, och det faktum att affären inte gett dig insikten att du vill lämna din man, då är det inte längre försvarbart att fortsätta bedra honom tycker jag. Inga beslut du står inför är enkla, och vad du än väljer för väg så kommer det göra ont en tid. Men du behöver välja väg.
Annons
Experten