Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mina kroppskomplex förstör vår relation!
03 apr, 2024
En man och en kvinna i en säng
Foto: TT
”Maria” känner sig inte sexig längre som hon gjorde när hon var ung och hon har tappat lusten. Nu upplever hon att relationen till maken påverkas och undrar hon hur hon ska göra för att släppa sina kroppskomplex. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Hur ska vi få in lite lust i relationen och hur släpper man sina komplex? De förstör vår relation.
När jag var ung och träffade min man hade jag snygg kropp, såg bra ut och älskade sex. Nu är det 20 år och lika många kilon senare och jag känner mig inte längre sexig. Mina bröst hänger, magen är fluffig och det är gropar i låren. Kärleken till min man är kvar men jag har helt tappat lusten för sex.
Min man säger att han tycker jag är fin som jag är men jag har svårt att tro honom och stöter bort honom när han söker kroppskontakt, vilket leder till att han blir ledsen och jag skäms ännu mer. Vi glider isär.
/Maria
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?Brand logo
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Bekräfta dig själv"
Kroppen förändras med åren till både utseende och funktionalitet, vilket är naturligt. Det är normalt att formen ändras, att det blir valkar och gropar, rynkor och bristningar. Att tidigt lära sig acceptera naturens gång ökar förutsättningar att känna nöjdhet och trivas med sig själv och sin relation, men saknas självkänsla kan årsrikedom leda till att onödiga problem uppstår.
Annons
Det finns en fara med att jämföra sig med andra, redigerade bilder eller den unga versionen av sig själv eftersom sådant skapar orimliga förväntningar och onödiga komplex.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Lyssna och försök ta in när din man ger dig komplimanger, men börja också med att bekräfta dig själv i stället för att leta fel. Försök uppskatta den du är och den kropp du har. Se på dig själv med snällare ögon, rikta uppmärksamhet på det som fungerar och är bra. Att regelbundet skriva ner sådant som du är nöjd med kan stärka din syn på dig själv så se till att fylla på listan varje dag så att den blir lång. Ta hand om dig själv med sådant du behöver och förringa inte att en hälsosam livsstil och regelbundna motionsvanor ökar välmående både psykiskt och fysiskt, men kan också leda till ökad självrespekt och lust.
I stället för att stöta bort din mans närmanden, förklara varför du inte vill vara intim. Att kommunicera och våga lyfta det som känns svårt minskar risk för avstånd, missförstånd eller att komplex leder till sensuella blockeringar hos dig själv.
Annons
Berätta hellre öppet, snällt och ärligt hur du tänker, känner och önskar att det var mellan er. Var den partner du själv skulle vilja ha. Bjud in till lekfull och lättsam kontakt. Ha roligt och hitta skrattet tillsammans. Dela med er av tankar och drömmar men också av er vardag.
För att hitta lusten på nytt: Närma er varandra intimt med försiktig nyfikenhet och utan krav på att kontakt ska leda till sex. Möt varandras blickar och fastna lite för länge i ögonkontakt, håll varandras händer, dansa, kramas, låt snabba pussar övergå till kyssar, duscha tillsammans och turas om att massera varandra. Ligg nakna tillsammans, hud mot hud och dela varandras andetag. Upplev varandra med öppna sinnen och var närvarande i er samhörighet.