Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man är så tråkig – vad ska jag göra?
18 aug, 2023
En kvinna som håller händerna framför ansiktet
Hon hade sett fram emot att bli pensionär för att kunna hitta på saker tillsammans med maken. Men han vill helst bara sitta hemma i soffan och titta på tv. KBT- terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag har alltid varit väldigt aktiv. Min man har varit likadan, har haft många egna hobbys och tyckt om att vara med vänner. Vi har också golf som gemensamt intresse.
För fyra år sedan gick vi i pension och sedan dess tycker jag att han har blivit tråkigare och tråkigare. Han vill helst bara sitta i soffan och titta på tv/läsa, har inga förslag på vad vi ska äta till middag och så vidare. Det är alltid jag som får ta initiativ till att bjuda hem vänner och planera resor. När han väl är på golfbanan så märks det att han njuter, men jag måste nästan dra honom dit.
Se också: 6 fraser som skadar ditt förhållande utan att du märker detBrand logo
Se också: 6 fraser som skadar ditt förhållande utan att du märker det
Jag såg fram emot pensionen och att få mer tid till intressen och varandra. Han sade att han gjorde detsamma, men det märks inte nu. Jag tänker att han kanske är deprimerad, men han säger att han mår bra och att han är nöjd. Har han helt enkelt blivit för bekväm? Jag börjar ge upp och i de värsta stunderna tänker jag att jag kunde ha det roligare utan honom. Jag vägrar bli en soffsittare. Hur går vi vidare? Jag vill ju inte lämna honom, jag vill bara känna att vi njuter av tiden vi har tillsammans och gör det mesta av den.
Annons
/Kullan
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Uteslut depression"
Jag kan förstå om du känner hopplöshet inför situationen. Du hade föreställt dig ett helt annat liv med honom efter pensionen, med all rätt eftersom din man tidigare har varit aktiv gällande hobbys och vänner.
Det kanske just är den vändningen som får mig att fundera i termer av depression. Jag undrar om du på flera sätt märker av en nedstämdhet hos honom? Har han negativa tankar om framtiden, omvärlden eller sig själv? Har han allmänt sämre humör och är mindre kommunikativ? Mildare depressioner behöver inte heller märkas tydligt för omgivningen, utan personen kan hålla väldigt mycket inom sig.
Men jag tänker att du på nytt ska försöka prata med honom om detta. Säg att du känner en sorg över den förändringen som har blivit. Försök att beskriva att du tycker att det är svårt att ha rollen som pådrivare och berätta om vad du behöver för att känna dig tillfreds i relationen. Jag tänker också att du kan försöka ställa fler öppna frågor om hur han ser på situationen. Det går också att ta kontakt med en terapeut för att utesluta att det rör sig om depression, om han är öppen för det.
Annons
Det kan också vara så att din man är helt tillfreds med sitt nya liv. Att han ser fram emot serien på tv och att han njuter av de små sakerna i livet, som att dricka en kopp kaffe och läsa en bok.
Om det är fallet – kan han då tänka sig att möta dina behov till viss del? Det kan ibland räcka om en person tar små steg i rätt riktning för att relationen ska bli bättre.
Men om du berättar om dina behov och han inte vill förändra inom relationen, då behöver du fundera på om du kan vara nöjd med att ha aktivt liv själv och ändå se fördelarna med att leva med honom, eller om du vill hitta en man som själv är mer aktiv. Ifall du gjorde fler saker på egen hand, som att resa och gå på kurser, skulle det kanske också leda till att han själv tvingades ta upp sina hobbys. Då skulle de inbitna roller ni har nu antagligen justeras automatiskt.