Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo är så negativ – jag vägrar falla ner i hans slukhål!
03 feb, 2024
Besvärad kvinna håller sig för huvudet framför sur man
"Tanja" har haft en tuff uppväxt men valt att se livet från den ljusa sidan. Hennes sambo däremot ser problem överallt och tycker att de flesta är idioter. "Jag vägrar falla ner i hans slukhål", skriver hon och ber KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo om råd för hur hon ska bemöta hans oro och negativism.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på 60 år med en sambo sedan tolv år tillbaka. Jag har tidigare haft "stökiga" relationer och min uppväxt präglades av misshandel och våld. Min sambo däremot har haft en lugn och trygg uppväxt.
Nu till problemet. Jag har valt att trots allt försöka se livet med positiva ögon. Han ser i stället problem överallt och vältrar sig gärna i sin oro. Det kan vara allt ifrån stigande elpriser, garagetak som kanske kan börja läcka, folk som kör bil som idioter, kriget, invandring, Sveriges ekonomi – allt! I mitt tycke skapar han till och med problem som inte finns. Han tycker att de allra flesta människor är idioter och att jag är korkad som inte håller med och att jag inte fattar allvaret. Självklart kan jag också oroa mig för saker men försöker resonera att det jag inte kan påverka får jag ta hand om när/om det kommer.
Steg för steg: Så motar du bort negativa tankarBrand logo
Steg för steg: Så motar du bort negativa tankar
Det är enormt slitigt att leva med detta, men jag vägrar att falla ner i hans slukhål. Jag vill fortsätt att tro gott om människor och att saker ordnar sig. Varför väljer han att tänka så negativt? Går det att ändra på? Jag börjar fundera på att lämna honom. /Tanja
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Det går att lära sig hantera oron"
Det låter som din mans oro och negativism har gått över styr. Det är fullt förståeligt att det är en jobbig miljö för dig att leva i. Du skriver att du till och med har planer på att lämna honom. Jag funderar på huruvida du har tagit upp att hans beteende påverkar dig på ett djupt plan?
Det låter som att du får mothugg när du delger honom en annan bild på omvärlden än den som han lägger fram. Att i stunden ge honom argument för att hans syn på livet inte stämmer är ett projekt som är dömt att misslyckas. Det är sannolikt att han då kommer med ännu fler motargument, vilket ger dig en ganska mödosam roll.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
I stället för att ta upp problemet i koppling till en sådan situation, berätta om dina känslor i en neutral situation. Ge din bild av hur ert gemensamma liv ser ut och vad som händer inom dig. Förmedla gärna att du tror att det handlar om att han är orolig. Skulle han kunna berätta om de känslorna i stället för att klaga skulle ni säkert kunna få en närmare kontakt.
Annons
Det finns bra behandling för oro och det går absolut att lära sig hantera. Men han måste själv vilja. Oavsett om han vill eller inte behöver du fundera mer över dina behov. Vad gör dig glad i en relation? Vad behöver du för att känna dig tillfreds? Vad vill du ha mer av? Det kan vara att det finns andra saker i relationen som gör att den är värd att stanna i.
Du skriver också att du är uppvuxen med misshandel och våld. Mycket av det som vi upplever i tidig ålder tar vi med oss in i våra vuxna relationer. Det skulle kunna göra dig lite väl tolerant inför andras negativa beteenden och att du sätter dina behov åt sidan. Därför vill jag att du är extra varsam mot dig själv och att du frågar dig själv vilket slags liv som du vill leva.
Annons