Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man var otrogen – nu vill jag hämnas
15 dec, 2023
Bild på kvinna som tänker och tittar bort
Maken sedan tjugo år var otrogen och "Cia" är nu sugen på att ge igen med samma medel. "Är det en bra idé?" frågar hon relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Efter tjugo år tillsammans har min man bedragit mig. När jag fick veta detta bröt jag ihop och fick söka läkare akut. Han var den sista personen i världen jag trodde skulle göra mig så illa och jag har alltid litat på honom och aldrig varit svartsjuk. Nu är jag misstänksam och besatt av hämnd. I min hjärna snurrar olika scenarion om hur jag ska få min revansch.
Han vill att vi ska fortsätta tillsammans och han är mycket ångerfull. Men det enda jag vet att jag vill är att han ska må lika dåligt som jag gör av att bli bedragen.
Därför är min fråga om det är en bra idé att ge igen på samma sätt som han gjorde mot mig? För om jag var otrogen mot honom skulle jag både få bekräftelse och hämnd och fortsätter vi tillsammans har vi samma förutsättningar. /Cia

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Se till att få svar"
Din värld har blivit omkullkastad och den tillit och trygghet du har känt till din man är borta. En bedragen själ längtar ofta efter rättvisa och för att hjärnans belöningssystem ska gå i gång kan det kännas skönt att fantisera om hämnd eftersom det kan ge en känsla av upprättelse.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Men även om det kan vara upplyftande för stunden är hämnd ingen bra idé på sikt och det är skillnad på att fantisera och iscensätta. Det finns också en fara i att fastna i ältande eftersom det ger en falsk känsla av att agera, fast egentligen gör du inget som leder framåt.
Det är bra att du har fått läkarhjälp och du behöver ta hand om dig innan du kan fatta de stora besluten. Just nu är dina känslor inte pålitliga så låt dem inte styra dina val om att fortsätta tillsammans eller isär.
Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Men landar ni så småningom i att båda vill fortsätta tillsammans behöver ni hitta förutsättningar för en omstart. Du behöver få svar på dina frågor och förstå vad som hände, även om du inte behöver få veta alla detaljer, och du måste kunna förmedla vad du behöver för att återfå tilliten till din man för att otroheten inte ska prägla er framtid.
Annons