Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag vann en stor summa pengar – nu är kollegorna giriga och sura
31 mar, 2023
En kvinna som håller i ett kreditkort
Hon vann en stor summa pengar - nu har hennes kollegor blivit otrevliga och giriga. Vad ska hon göra? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt som är socionom och familjerättsexpert.
Annons
VIDEO: Se hur du handlar du billig mat- 5 tips i matbutikenBrand logo
VIDEO: Se hur du handlar du billig mat- 5 tips i matbutiken
Fråga: Jag har verkligen fått uppleva det på nära håll när jag vann en större summa pengar. Det hände för ett år sedan och jag blev såklart överlycklig över att ha min framtid säkrad. Jag tjänar inte så bra och var orolig över min pension. Men nu behöver jag inte oroa mig för mig eller mina barn och har fått hjälp att placera pengarna.
Jag trodde i min enfald att människor runt mig skulle bli glada för min skull och vänner och anhöriga har blivit det. Men de flesta av mina arbetskamrater har däremot visat en annan sida. De kommer hela tiden med gliringar om varför jag jobbar kvar, om de kan få låna pengar och även att jag kan dela med mig och skänka dem pengar.
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta stegBrand logo
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta steg
De säger också ofta att jag väl kan bjuda på tårta till fikat eller bjuda alla på after work. Jag älskar mitt arbete och har trivts så bra, men detta känns så trist. Ibland tänker jag att jag skulle ge dem pengar för att få tyst på dem, men det känns också fel. Jag försöker att leva ganska mycket som innan utan att slösa mina pengar omkring mig. Visst unnar jag mig och barnen saker, men jag kan inte agera bank eller skänka bort pengar till höger och vänster. Jag har gett en del till välgörenhet. Är jag snål?
/Högvinst
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så skönt för dig att du har din ekonomi tryggad framöver. Men självklart är det mindre roligt att du får uppleva denna baksida av det hela. Tyvärr kan pengar locka fram det sämsta hos människor och ibland häpnar man.
”Be dem vänligt men bestämt att sluta”
Det är väldigt tråkigt att höra att dina arbetskamrater agerar så här, men du ska absolut inte ge dem pengar för att slippa undan. I stället tycker jag att du ska säga ifrån ordentligt att du är trött på dessa gliringar och insinuationer. Be dem vänligt men bestämt att sluta. Tydliggör för dina arbetskamrater att dina pengar är investerade och att det inte är din avsikt att börja strö dem omkring dig.
Jag tycker att du är klok som arbetar kvar när du trivs så bra med det. Du resonerar också väldigt förnuftigt kring dina pengar och din vinst och är absolut inte snål. Stå nu på dig och säg ifrån ordentligt, så får vi hoppas att de slutar.
Annons