Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Hjälp! Min läkare kräver att jag slutar dricka alkohol”
12 jan, 2023
Vinglas och personer som skålar
Hennes läkare har sagt till henne att sluta dricka alkohol. Alkoholen har en stor social betydelse i hennes liv och nu undrar hon vad hon ska göra när hon träffar vänner som bjuder på vin och drinkar? Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: För ett par veckor sedan fick jag av läkare reda på att jag inte får dricka alkohol längre. Kanske låter det inte så jobbigt, men för mig är det verkligen ett stort problem. Jag är absolut ingen missbrukare men dricker måttliga mängder alkohol relativt ofta. Min man och jag dricker alltid ett eller två glas gott vin till maten, vilket känns som en härlig vardagslyx. På helgerna har vi ofta gäster eller är bortbjudna och då dricker vi en drink innan maten, vin till maten och efteråt blir det ofta konjak, likör och/eller en whiskey.
Så här dricker alla våra vänner så det känns helt omöjligt för mig att plötsligt stå utanför allt detta. Hur ska jag göra när vi träffar vänner och hur ska jag och min man göra till vardags? Kan jag begära att han inte heller dricker nu när jag inte kan göra det? Jag hoppas inte att du tror att jag är alkoholist, för det är jag verkligen inte. Men alkoholen har en stor social betydelse i vårt liv och det känns så orättvist att detta ska drabba mig. Jag vore väldigt tacksam för ett gott råd!/Skål
Se också: 5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste omBrand logo
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste om

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det känns jobbigt att få ett besked som gör att du måste ändra så mycket i din vardagliga livsföring. Oavsett vad det handlar om, så är det svårt när man så drastiskt måste ändra på något man finner nöje och glädje av. Men tyvärr händer det att det blir så och man får försöka göra det bästa av situationen och ge sig själv tid att sörja förändringen.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Försök se det positiva
Du och din man har alkohol som en glädje i vardagen samtidigt som den spelar en stor roll i ert sociala liv. Jag tänker att det ändå finns en del du kan göra för att inte förändra er tillvaro så mycket. Det första är att förbudet mot alkohol gäller dig och att du därför inte kan kräva att din man ska sluta med det. Om han själv vill avstå till vardags är det hans sak, men jag tycker inte att du kan kräva det. Detsamma gäller era vänner. Jag tycker att du rakt och ärligt ska berätta att du från och med nu inte längre får dricka. Det gör att det inte uppstår frågor eller att någon försöker ”truga på” dig alkohol.
Sedan tycker jag att du ska leta efter goda alkoholfria alternativ. Det finns ju numera både öl och vin utan alkohol som du kan testa och kanske hitta någon favorit ibland. Dessutom finns det mängder med alkoholfria drinkar. Du får försöka se det positiva med att alkohol trots allt inte är så nyttigt och att det finns en stark orsak till att du inte ska dricka det.
Annons