Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Mitt ex är en 'don juan' – är rädd att vår son ska ta efter”
18 jan, 2023
En mamma som pratar med sin son
Hon tycker att pappan till hennes son är oansvarig. Nu oroar hon sig för att sonen ska ta efter pappans beteende och frågar socionomen och familjerättsexperten, Maria Jacqueline Bratt, om råd.
Annons
Fråga: Jag är en ensamstående mamma till en pojke som är 15 år. Hans pappa och jag var sambos tills pojken var två år och efter det har jag fått ta allt ansvar. Pappan är charmig och trevlig, men en riktig "Don Juan". Han byter tjejer hela tiden och tar aldrig ansvar för någonting. Han träffar vår son då och då och de gör trevliga saker tillsammans. Men sonen sover aldrig över för det tycker pappan är för jobbigt när han ska ut med kompisarna. Suck! Jag tycker ändå det är bra att de träffas, även om allt ansvar faller på mig.
Se också: Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässanBrand logo
Se också: Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässan
Men mitt problem handlar inte om pappan utan om sonen som nu börjar bli lite äldre. Han är väldigt social, utåtriktad och charmig precis som sin pappa. Han har det senaste året också börjat intressera sig för tjejer och det är där problemet ligger. Han träffar en tjej, de är ihop i två, tre veckor och sedan gör han slut. Nu är jag så himla orolig för att min son ska få samma beteende som sin pappa och aldrig kunna ha ett längre förhållande. Jag vill att han ska bli stabil och ta ansvar i en relation. Tror du att han har ärvt sin pappas beteende? Tycker du att jag ska prata med honom? Jag vet att han inte haft sex än för det kan vi prata öppet om. /Mamman
Annons

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Det låter som att du gör ett stort och bra jobb med din son som blivit social och charmig. Det är fantastiskt. Det är också härligt att höra att du är så tillåtande till hans relation med pappan trots att denne inte tar mycket ansvar. Jag förstår att du vill att din son blir mer ansvarstagande och fungerande i relationer än pappan men jag tycker inte att du ska oroa dig för detta än. Din son är så ung och i den åldern är det inte ett dugg konstigt att man ”byter” tjej eller kille ofta. Han utforskar och provar sig fram när det gäller förhållanden och känslor.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Prata med din son om känslor och relationer
Det låter som om ni kan prata om saker som kan vara känsliga, bland annat sex. Då tycker jag att du också kan prata med honom om förhållanden, hur man hanterar sin partner, hur man gör slut på ett ”bra” sätt och alla känslor man kan ha. Oavsett om ett förhållande blir långt eller kort så är det viktigaste att din son uppträder okej i förhållandet och behandlar sin partner rätt och bra. Det kan du prata med honom om. Men att ”pressa” honom att inte byta tjej så ofta eller att han ska känna att han måste ha ett långt förhållande är dumt. Det är inte ett dugg viktigt nu. Så med detta vill jag säga att du inte ska oroa dig och göra detta till ett problem. Du verkar vara en mycket klok och förnuftig mamma och det kommer påverka din son positivt i hans vuxenrelationer.
Annons
Foto: TT