Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min dotter mobbar andra barn – vad ska jag göra?
02 mar, 2024
ledset barn och två som skrattar
En orolig mamma har fått höra att dottern mobbar andra barn i skolan och undrar hur hon tar tag i det bäst? Anna Bennich ger råd.
Annons
Fråga: Jag har en dotter på 11 år och jag har tyvärr fått veta att hon ibland är taskig mot andra barn. Hon är väldigt noga med både hur hon själv och andra ser ut och att allt ska vara ”rätt”, vilket speglar sig bland hennes vänner. Men tydligen har de svårt att acceptera olikheter, trots att vi ofta pratar om allas lika värde här hemma.
Min dotter beter sig på ett normalt sätt hemma och när jag försöker prata med henne om vad jag fått höra säger hon att de överdriver och missförstår. Jag är dessutom orolig för vad som händer som jag inte vet om. Vad ska jag göra?
/Orolig mamma
Psykologen svarar: "Bena ut vad som förstärker beteendet"
Anna Bennich
• Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare.

• Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Annons
Först och främst vill jag säga att det är så bra att du tar den här informationen på allvar. Att höra negativa saker om sina barn kan ju skava lite i hjärtat, vilket gör det lättare att avfärda om man får lugnande besked, ”nej mamma så var det inte” ”det där var ett missförstånd”. En del föräldrar tycks ha en grundläggande inställning att mitt barn aldrig gör fel, och även om det gör fel så strider jag. Då blir det rätt svårt att lösa problem.
Barn kan vara himla elaka, ofta utan att de egentligen vill. Det är bra att försöka förstå vad som är drivkraften bakom den här typen av agerande. Det kan handla om en upplevelse av makt, kontroll, att uppfattas stark, populär. Det kan handla om rädsla att själv hamna utanför. Det kan handla om en roll man fått, eller tagit, som är svår att ta sig ur. Det ger ju dessvärre ofta en del status att vara ”tuffa gänget”. Vi människor är i hög grad påverkade av den grupp vi vill tillhöra.
Annons
"Viktigt att inte skuldbelägga"
Kanske ingår din dotter i ett vän-gäng som hamnat snett. Ett barn kan lätt bestämma sig för att nästa dag sluta med ett visst beteende, men så är man där igen och starka krafter som man inte rår på riktigt får styra. Om din dotter är drivande eller en del av ett gäng som främjar dessa beteenden vet jag inte. Men det vore klokt att se över vad som är rådande i det gäng hon befinner sig i.
Ibland är det svårt att vända negativa cirklar ensam, det krävs att kasta ljus på hela kompisgänget. Även om det enbart är hon som beter sig elakt blir det viktigt att bena ut vad som förstärker det beteendet. Då blir det lättare att hjälpa henne förändra det.
Jag vet inte vilka dina källor är, du skriver bara att du fått veta. Är det lärare? De bör kunna hjälpa till, de har ansvar att mobbing inte får förekomma och borde ha en utarbetad plan när sådant här upptäcks. Är det andra föräldrar? Då är det bra att säkerställa att det inte handlar om konflikt. Det är också ett problem förstås, men lösningarna är lite annorlunda.
Annons
Det är viktigt att inte skuldbelägga din dotter för hårt. Lyssna på hennes berättelse, visa att du vill förstå. Men visa också att du tar det här på stort allvar och inte tänker släppa frågan efter första bekräftelse ifrån henne. Det kan du göra genom att säga att du nu hört hennes sida, men att ni kommer att följa upp det här om några veckor. Då finns en vetskap att det här inte är ur världen.
Om beteendet fortsätter behövs konsekvenser. Möten med lärare, möten med andras föräldrar. Elevteam på plats, täta uppföljningar. Det ska vara riktigt jobbigt att vara taskig emot andra.