Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo vill att vi blir särbos – är det en bra idé?
27 feb, 2024
Kvinna tittar på man i soffa
"Är särboskap bara ett utdraget sätt att göra slut?", undrar "Sara" vars sambo vill att de ska bo på olika ställen. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag är sambo med en man som är några år äldre än mig. Vi älskar varandra, men vi ser väldigt olika på vår relation och det har vi alltid gjort. Min förhoppning var äktenskap, medan han markerade redan från början att det inte var något för honom. Han hade lämnat ett långt förhållande och hade precis som jag barn.
Efter en tid kunde han däremot tänka sig att prova på sambolivet. Det har fungerat bra och vi trivs tillsammans. Nu vill han däremot att vi ska bli särbos för att det ska fungera bättre med ”alla barn” och även för att han ska kunna arbeta över utan att ha dåligt samvete över att jag kommer i kläm, men han vill att vi två ska ta tillvara på helger tillsammans.
Kändispar som är eller har varit särbosBrand logo
Kändispar som är eller har varit särbos
Först blev jag ledsen men sedan har jag tänkt om. Däremot skrämmer mina vänners åsikter mig, för de är skeptiska och anser att särboskap bara är ett utdraget sätt att göra slut. Jag vet inte vem jag ska lyssna på. /Sara
Annons

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Lyssna till dig själv"
Du ska lyssna på vad du själv känner och hitta något som är bra för dig. Vänner är värdefulla och de kan komma med goda råd. Ibland ser vänner även sådant en själv inte vill se. Men du beskriver inget destruktivt eller problematisk i din och din partners kontakt utan snarare låter det som en kärlekshandling än ett uppbrott. Förslaget bottnar i omtanke om barn och för att få vardagslivet att fungera. Ni båda får en större frihet och kan umgås med större närvaro och kvalitet när ni väl träffas. I sådana lägen kan särboskap vara en mycket bra lösning och det som får förhållandet att hålla i längden.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
För att kärlek ska växa får man varken begränsa varandras frihet eller missbruka förtroenden, och för att kontakten ska kännas trygg när ni bor på olika adresser krävs att ni regelbundet uppdaterar varandra om stort och smått och slösar med bekräftelse även när ni inte ses. Kommunikation är A och O i alla relationer men extra viktigt i ett förhållande som innebär distansboende.
Annons
Men det som oroar mig är om du fortsätter hoppas på äktenskap trots att din partner varit tydlig i äktenskapsfrågan. Relationer kan se ut på många olika sätt men för att det ska fungera måste du och din partner ha samma syn på ert förhållande och om du går med orimliga förväntningar finns risk att du blir besviken. Kan du däremot se fördelar i att tiden tillsammans inte blir lika intensiv kan särboskap bli riktigt bra och leda till en mer närvarande kontakt när ni verkligen ses. Nu är det upp till er att hitta den kontakt som fungerar bäst för er båda.