Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min son rånade andra ungdomar och åkte fast – hur bör jag agera?
15 feb, 2023
tonåring i handbojor
Hennes son rånade några andra ungdomar och åkte fast av polisen. Socialtjänsten blev inkopplad och nu är mamman orolig för att sonen ska hamna på ett ungdomshem - hon är rädd för att han ska bli mer kriminell där. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Hej Maria. Jag behöver verkligen dina råd och ditt stöd. Jag har uppfostrat min enda son själv och det har varit svårt. Han har adhd och skolan har inte gått så bra. Min son är en så snäll och fin kille och jag har hela tiden känt mig som en dålig mamma för att han haft det så svårt.
Under många år var han mest hemma med mig på kvällarna men senaste året har han börjat gå ut lite med klasskompisar. Han går i nian nu. Nu har jag blivit kontaktad av polisen för att min son åkt fast för att ha rånat några andra ungdomar. Socialtjänsten är också inkopplad. De säger att han kanske måste åka till ett ungdomshem, men det vore hemskt för honom. Vi har aldrig varit ifrån varandra och jag är rädd att han blir mer kriminell där.
Leva med ADHD – 3 tips från Elaine EksvärdBrand logo
Leva med ADHD – 3 tips från Elaine Eksvärd
Min son vet vad som är rätt och fel och ångrar sig väldigt mycket. Han har gråtit mycket sedan detta hände. Hur ska han klara om han kommer till ett ungdomshem? Vad ska vi ta oss till?
Annons
/Mamma till ångerfull son
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det här kommit som en chock för dig och kanske också för din son. Det är bra att han ångrar sig och ser allvaret i det han gjort. Att utsätta någon annan för ett rån är ett allvarligt brott. Förhoppningsvis blir detta en dyrköpt läxa för din son. Jag förstår att du som förälder är bedrövad och att det känns hårt om det skulle vara så att han hamnar på ett ungdomshem. Ingen förälder vill att det ska gå illa för deras barn. Tyvärr är det lätt att i tonåren komma i fel sällskap och då är det viktigt att vuxenvärlden reagerar och försöker få ungdomen på rätt köl igen.
Se det som en chans till att han får hjälp
Jag tycker att du ska se socialtjänsten inblandning som en möjlighet till detta och ta chansen att få hjälp därifrån. Om de bedömer att din son ska på ungdomshem så är det nog för att de ser ett behov. Jag tycker att du i första hand ska försöka få en bra dialog med dem och också begära stöd och hjälp för egen del. Ta upp din oro kring att din son skulle bli mer kriminell på ungdomshemmet och förhör dig om vilket hem som kan vara aktuellt. Visst blir detta en kris för både dig och din son att ta er igenom, men förhoppningsvis kan det leda till något bra. Försök få med din son i tankebanorna att detta blir en svår prövning men att ni ska göra det bästa av det, samarbeta med socialtjänsten och se det som en nyttig erfarenhet. Hoppas det ordnar sig!
Annons