Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mitt livs kärlek har gjort slut – hur går jag vidare?
30 jan, 2024
Gråtande kvinna sitter uppkrupen på sängen
"Nora" blev lämnad av sin stora kärlek och livet kastades omkull. Hon har gjort allt för att må bättre, men undrar om hon någonsin kommer att bli lycklig igen. Nathalie Siljerud Joo ger tips om hur hon hittar riktning i livet igen.
Annons
Fråga: Jag är hjärtekrossad. Fullständigt hjärtekrossad. För fem månader sedan blev jag lämnad av mitt livs kärlek som jag har levt med i fem år. Vi planerade för vår framtid, den innehöll barn, hus och spännande resor, han var min bästa vän och mitt allt. Den enda som känner mig utan och innan. Sedan han gjorde slut (han insåg kort och gott att han inte var kär i mig längre) har allt varit skit. Jag har en stor klump i bröstet och inget att se fram emot i livet.
Jag har vänner som jag kan ventilera med och har gjort allt för att må bättre: umgåtts, tränat, gråtit, skrivit ner mina tankar och funderingar… Men det känns som att jag är fast i mörkret och vet inte hur jag ska hitta lyckan och genuina skratt längre. Usch, jag vill inte må så här. Hur kommer jag vidare? Han har brutit kontakten, men jag älskar honom fortfarande. Jag har alltid varit en väldigt ”stark” tjej och skäms nästan över hur mycket jag har påverkats av det här. Känner att jag behöver hjälp med hur jag ska hantera denna sorg. /Nora
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Måste få ta tid"
Det är oerhört smärtsamt när relationer bryts, särskilt när den ena känner att allt har varit perfekt. Du skriver att han var ditt allt och du berättar om att ni hade gjort upp framtidsplaner om barn, hus och resor. Det är klart att det innebär en djup sorg för dig då han plötsligt gör slut. Det låter inte heller som du fick en bakgrund till varför han inte längre hade känslor för dig. Ofta gör det sorgeprocessen så mycket svårare. För det är inte bara saknaden som behöver behandlas utan även känslan av inte förstå.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tror att det är två saker du sörjer: att ha förlorat honom som livspartner, men också att ha förlorat den framtid ni såg tillsammans.
Du har agerat helt rätt tänker jag, Du har tillåtit dig att gråta, men också umgåtts med vänner och tränat. Det är precis det som brukar rekommenderas. Att ena stunden få vara i det ledsna och tillåta det ta plats och andra stunden söka sig utåt, till vänner och aktiviteter.
Annons
Trots att du gjort allt för att må bättre hittar du ingen glädje. Jag tänker att viss sorg måste få ta tid. Ni har varit tillsammans länge och du har känt att han både varit din kärlekspartner och bästa vän. Det är inte konstigt att det ledsna och hopplösa dröjer sig kvar.
Du kan fortsätta sörja honom som en partner som du har förlorat. Samtidigt tänker jag att du måste ställa dig frågan hur du vill leva ditt liv. Om du vill leva med en man och kunna få barn, hus och allt det som ni tillsammans tidigare har planerat – då ska du inte backa för mycket för att ta dig dit. Även om du inte alls känner för att dejta nu så kanske du ändå ska fundera över att ta steg mot det? Många känner att de måste sörja klart först för att sedan kunna börja dejta. Det klart att det kanske är det optimala. Men jag tänker att vissa behöver agera för att kunna börja må bra igen. Det handlar inte om att byta ut ett kärleksobjekt mot ett annat, utan att inte tappa sin riktning i livet.
Lista: Det bästa sättet att träffa den stora kärleken påBrand logo
Lista: Det bästa sättet att träffa den stora kärleken på
Samma sak gäller andra värden. Du skriver om barn. Det kanske inte är möjligt med egna barn nu, men fråga dig varför du har gjort upp planer om det tidigare. Går det att inkludera barn på andra sätt i ditt liv?
Annons
När vi drabbas av sorg är det lätt att vi tappar riktning i livet. Då handlar det om att gå på djupet med sig själv och fråga vad som är viktigt för en – och sedan ta kliv mot det.