Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mitt bonusbarnbarn tror att jag inte gillar honom – vad kan jag göra?
15 mar, 2023
En mormor som bakar med barnbarnen
Hon älskar alla sina barnbarn, men hennes bonusbarnbarn har fått för sig att hon inte tycker om honom. Nu undrar mormodern vad hon ska göra? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt som är socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag måste få ventilera med någon utomstående för jag håller på att bryta ihop totalt! Jag har tre barnbarn, två biologiska och ett bonusbarnbarn och jag älskar dem alla tre. Barnen är mellan nio och fem år. Problemet är att den äldste, ”bonuskillen”, har fått för sig att jag inte tycker om honom!
3 tips för att få en lycklig bonusfamiljBrand logo
3 tips för att få en lycklig bonusfamilj
Jag mår jättedåligt över det här, för jag har försökt att vara så rättvis som det bara går. Jag brukar ha barnen hemma hos mig ett i taget för att riktigt kunna rå om dem. De kommer en eftermiddag och sover över och vi har mys och spelar spel. Men pojken trivs inte här då han inte har några kompisar plus att vi inte tolererar vad som helst. Han är van att styra och ställa och få sin vilja igenom. När hans småsyskon är här njuter de i fulla drag.
Annons
Nu var det tänkt att jag skulle börja hämta de mindre på förskola ibland, men jag känner att det inte går för då blir pojken ännu mera avundsjuk. Jag har försökt att prata med min dotter, men hon tycker att jag favoriserar flickan som är mitt första biologiska barnbarn. Egentligen är det inte så konstigt då hon är första barnbarnet och vi har ett särskild band mellan oss.
/ Ledsen mormor
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så fint gjort av dig att omfamna ditt bonusbarnbarn på samma sätt som dina biologiska. Det är mycket vunnet genom att vara medveten och anstränga sig. Men barn är olika med olika behov av bekräftelse och uppmärksamhet. De har också otroliga känselspröt och en del barn uppfattar även mycket små nyanser.
"Det går att fråga barn rakt ut hur de känner"
Jag tänker att du och pojken kanske kunde ha ett förtroligt samtal om detta när han kommer nästa gång. Fråga honom hur han trivs, om det finns något du kan göra för att han ska trivas mer. Han har också småsyskon som han kan vara naturligt avundsjuk på, så fråga gärna hur det känns. Det går att fråga barn rakt ut om de känner att man tycker mer om någon av de andra och varför det känns så. Berätta att du tänker mycket på detta och säg att du tycker lika mycket om honom.
Annons
När man är nio år förstår man mycket och tänker mycket på livet. Om du provar så ska du se att du kan få till fantastiska samtal med den här lille killen. Det är inte lätt att vara storebror, ha fått småsyskon och leva i en bonusfamilj. Att hjälpa barn att sätta ord på sina känslor kan underlätta mycket. Fundera också på vad du själv signalerar och visar. Tydligen har din dotter uppfattat att du favoriserar ditt första biologiska barnbarn. Fråga henne gärna mer om vad hon sett och fundera på om du kan ändra dig på något sätt. Om din dotter märkt detta kan bonusbarnbarnet också ha gjort det.