Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man kör över mig och tar alla beslut – hur kan jag vända det?
14 aug, 2023
En kvinna som är upprörd och en man som är lugn.
Hennes man lyckas alltid få sin vilja igenom och hon känner sig ständigt överkörd. Nu vill hon ha tips på vad hon kan göra för att få igenom sina förslag. Relationsexpert Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Efter att barnen blivit stora och flyttat hemifrån så försöker jag och min man att hitta på något roligt tillsammans varje veckoslut. Dilemmat är att vi vill så olika. Om en av oss vill gå på bio, vill den andre hellre ta en cykeltur. Planerar jag en mysig hemmakväll, då har min man bokat restaurangbesök. När den ena vill åka på solsemester så vill den andre åka skidor.
Dessvärre är det dock så att även om min man är snäll och omtänksam så lyckas han alltid få sin vilja igenom. Det är alltid han som får sista ordet och bestämmer vad vi ska göra och jag känner mig överkörd. Däremot tar han till sig min åsikt och brukar föreslå det nästa gång, fast då upplever jag ändå att det blir hans beslut som gäller.
Annons
Vi har pratat om detta och han säger att han ska ändra sig, men det blir ingen förändring. Har du något tips på hur jag ska få igenom mina förslag till min påhittige och beslutsamma make?
/Lilla My
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Prova turtagning"
Härligt att ni dejtar och hittar på saker med varandra. Men även om det låter roligt att ägna er åt olika upplevelser är det ju självklart att ni båda ska ha samma beslutanderätt om vad ni ska göra tillsammans.
Ni har försökt prata om ert dilemma, din man har även ingett hopp om förändring men hitintills har det inte gått från tanke till handling och din röst hamnar fortfarande i skuggan av din mans.
Ett alternativ för att få det mer rättvist mellan er kan vara att ni i förväg kommer överens om att hädanefter turas om att bestämma aktivitet varannan gång och att den andre följer med på förslaget utan argumentation.
Annons
Annars är ett knep i situationer där det inte känns möjligt att prata fram en lösning att skriva lappar. Skapa en ”aktivitetsbank” där ni båda lämnar lika många förslag på upplevelser och när det är dags för att hitta på något drar ni en lapp och låter lotten avgöra vad ni ska göra. Genom att slumpen bestämmer uppdraget blir förutsättningarna på lika villkor och det blir ett spännande överraskningsmoment trots att ni själva skapade förslagen från början.
Är det något som ni vet att det andre inte alls uppskattar kan det dock vara bättre att göra detta på egen hand än att utsätta varandra för något hen inte vill.