Annons

”Tappar jag hår av mina p-piller?”



Fråga:
Under en längre tid har jag tappat mycket hår. Det började för sex år sedan då jag bytte p-piller mot minipiller. Bytte då tillbaka till vanliga p-piller. Håravfallet avstannade men allt hår kom inte tillbaka. Bytte efter tre år till p-stav och problemet kom då tillbaka. Jag har nu slutat helt med p-piller sedan två och en halv månad. Prover på vitamin B12 och sköldkörtel är normala. Ingen i min släkt är tunnhårig. Så varför drabbas just jag?

Annons

Pirjo

Svar: Det är förmodligen så att de olika preventivmedlen ändå har påverkat din hårväxt på ett eller annat sätt. Ett diffust håravfall, eller möjligen ändring av hårets kvalitet, kan bero på hormonförändringar, till exempel sådana som orsakas av hormonella p-medel. Men det anges sällan som en biverkan i och med att det kan vara svårt att se sambandet eftersom håravfallet kommer flera månader efter användning eller byte av medel.

Fläckvis håravfall anges däremot ofta som en biverkan, sannolikt då det är lättare att koppla ihop med preventivmedlet. Även när man är gravid kan håret förändras: i början blir det ofta lite tjockare och några månader efter förlossningen kan man märka att det blir tunnare. Inte alla har det så här, men en del. Och det här med håret och hur det reagerar på förändringar i övriga kroppen är verkligen individuellt. Sköldkörtelförändringar, alltså ämnesomsättningen och B-vitamin som man nu kollat på dig, är vanliga orsaker till förändringar i hårväxten. Men även järnbrist kan göra håret sämre. Och visst spelar ärftlighet roll, men oftast kan saker som stress eller sjukdom – såväl psykisk som fysisk – påverka hårväxten i större grad än man kan tro. Det är viktigt att notera när håret blev sämre respektive bättre, men man måste då komma ihåg att det kan vara en eftersläpning på några månader innan man ser effekten. Du har varit hos hudläkare som uteslutit att det handlar om någon hudsjukdom som påverkar hårbotten, eller att du har någon brist. Det är bra att du nu testar att vara utan hormonbehandling en tid för att se hur din kropp reagerar. Det är viktigt att verkligen ha tålamod och låta flera månader förflyta. Unna dig gärna även ett besök hos en intresserad frisör som kan ge råd om bra hårvårdande produkter som passar just ditt hår.

Gunilla

Dela
Tweeta
Maila
artiklar | recept
Hälsoverktyg
Kaloritabell
Motionstabell
Räkna ut ditt BMI
Räkna ut ditt kaloribehov
Räkna ut din midja / höftkvot
Ner i vikt - tjänster
Onlinekurser för nya vanor
Veckans meny
Nyhetsbrev
Annons

Annons

Annons


Annons

Nytt från MåBra Mamma

Laddar nästa sida…